Palautteella tuloksia – Mitä parempi palautekulttuuri voi todella tehdä?

Kirjoittaja: Outi Stüber

Palaute on yksi tärkeimmistä työkaluista organisaatioiden kehittymisessä ja menestymisessä. Se toimii katalysaattorina oppimiselle, kasvulle ja tavoitteiden saavuttamiselle. Silti usein palautteen antaminen koetaan haastavaksi – joko meiltä ei tunnu löytyvän siihen aikaa tai sitten pelkäämme puhua asioista suoraan ja jätämme palautteen antamatta tai pehmennämme sitä.

Siksi yksi tärkein asia palautekulttuurin rakentamisessa on ymmärtää, ettei kyse ole koskaan vain yksittäisestä keskustelusta ja siitä, että panostaisimme vain näihin. Yhtä tärkeää on se, miten kohtaamme toisemme päivittäin.

Palaute ei koskaan ole yksittäinen keskustelu, vaan se kietoutuu osaksi organisaation kulttuuria.

Vuorovaikutuksen laadulla ja organisaation kulttuurilla on suuri vaikutus siihen, miten yksittäiset palautekeskustelut lopulta hoituvat. Vahva psykologinen turvallisuus on siis tässäkin tukeva pohja sille, että pystymme tulkitsemaan toinen toistamme hyvän kautta. Se, mikä erottaa palautteen muusta vuorovaikutuksesta on sen kytkeytyminen oppimisen ja tavoitteiden saavuttamisen edistämiseen. Jos palautteeksi tarkoitettu viesti ei sisällä näistä kumpaakaan, on syytä miettiä, oliko kyse sittenkään palautteesta.

Valjasta palaute oppimisen moottoriksi

Oppiminen on jatkuva prosessi, joka on elintärkeä organisaatioiden kilpailukyvyn säilyttämiseksi etenkin nykyisessä jatkuvien muutosten toimintaympäristössä.

Selkeys auttaa keskittymään olennaiseen. 

Palaute on tässä prosessissa kriittinen elementti. Palautteen tulisi auttaa ihmisiä ymmärtämään paremmin omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan, mikä näkyy lisääntyneenä itsetuntemuksena. Parhaimmillaan palaute tekee näitä näkyväksi myös tiimin ja koko työyhteisön tasolla.

Säännöllinen rakentava palaute:

  • kiinnittää huomiota onnistumisiin ja sellaiseen tekemisen laatuun, jota halutaan lisätä
  • auttaa tunnistamaan myös virheitä ja oppimaan niistä ilman syyllistämistä
  • vaatii pohjaksi luottamusta, jotta virheiden ja vaikeiden asioiden esiin nostaminen ei käänny arvosteluksi, joka ajaa ihmiset suojautumaan ja oppimisen mahdollisuudet menetetään
  • luo kulttuurin, jossa jatkuva oppiminen ja kehittyminen ovat normi
  • voi tuoda esiin uusia näkökulmia ja ideoita, joita yksilö tai tiimi ei olisi muuten huomannut.

 

Tue tavoitteiden saavuttamista toimivalla palautekulttuurilla

Tavoitteiden saavuttaminen on organisaatioiden eteenpäin menemisen kulmakivi. Palaute on tämän prosessin ohjaava voima. Palaute auttaa varmistamaan, että toiminta on linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa, jolloin suunta voidaan tarkistaa tarvittaessa. Tällöin positiivinen palaute edistymisestä vahvistaa motivaatiota ja sitoutumista tavoitteisiin, mikä on tärkeää pitkäjänteisen menestyksen kannalta.

Toisaalta oikea-aikainen palaute mahdollistaa nopeat korjausliikkeet, jos tavoitteista ollaan jäämässä jälkeen. Toimivat palautekeskustelut auttavat siten selkeyttämään ja tarkentamaan tavoitteita tarvittaessa, mikä tekee itse tavoitteista entistä saavutettavampia.

 

Johda palautekulttuuria systemaattisesti

Johtajilla ja esihenkilöillä on keskeinen rooli tehokkaan palautekulttuurin luomisessa ja ylläpitämisessä. Heidän tehtävänään on luoda ympäristö, jossa palaute nähdään arvokkaana työkaluna eikä uhkana. Tämä vaatii avoimen kommunikaation edistämistä sekä palautteen antamisen ja vastaanottamisen taitojen kehittämistä.

Johtajien tulee myös varmistaa, että

  • palauteprosessit ovat systemaattisia
  • palaute johtaa konkreettisiin toimenpiteisiin
  • He näyttävät esimerkkiä omalla toiminnallaan – kun johtajat itse ottavat vastaan palautetta ja reagoivat siihen rakentavasti, he kannustavat myös tiiminsä jäseniä tekemään samoin.

Palaute luo perustan jatkuvalla kehitykselle, tehokkaalle kommunikaatiolle ja onnistumisille. Se on avain tavoitteiden saavuttamiseksi.

Palaute on korvaamaton työkalu organisaatioiden oppimisen ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Se luo perustan jatkuvalle kehitykselle, tehokkaalle kommunikaatiolle ja onnistumisille. Organisaatiot, jotka onnistuvat luomaan vahvan palautekulttuurin, ovat todennäköisemmin innovatiivisia, mukautuvia ja menestyksekkäitä pitkällä aikavälillä.

Jos kaipaat sparrailua palautekulttuurin äärellä, me Sitomossa autamme mielellämme. Ota yhteyttä rohkeasti, niin käydään tilanne läpi ja saat toimenpide-ehdotuksia avuksesi. 

Outi Stüber, Head of quality & learning
+358 40 159 0111, outi@sitomo.fi

Lataa opas: Kehitä psykologisesti turvallista palautekulttuuria

Opas tarjoaa eväitä jatkuvassa ja yhä monimutkaisemmassa maailmassa menestyvän organisaation kehittämiseksi. Käytännön vinkkejä ja teoriaa yhdistelevä Modernin palautekulttuurin kehittäjän opas herättelee ajatuksia sekä luo pohjaa syvälle organisaation palautekulttuurin muutokselle. 

Lataa opas heti

Jaa kirjoitus:

Designing strong & resilient organisations

Rakennetaan yhdessä hyvää johtajuutta! Pysy kuulolla ja tilaa uusimmat muutosvinkit suoraan s-postiisi!

Onnistui!