Olen saanut olla mukana viime kuukausina useammassa valmennuksessa, jossa tilaaja eli näissä tapauksissa johtaja on satsannut aikaa ja vaivaa oman tiimin luottamuksen rakentamiseen.
Eräässä tilanteessa kyseessä oli vanha esimiestiimi, johon on tullut uusia jäseniä yrityksen kasvun myötä. Tilaaja halusi käyttää aikaa perusteelliseen kick-offiin ja tiimiyttämiseen. Eli hän ei olettanut, että tiimi toimii kuten ennenkin, jos siihen napataan lennosta uusia esimiehiä. Ihailen johtajan tajua käyttää aikaa tutustumiseen ja yhteisten toimintatapojen luomiseen.
Ihailen johtajan tajua käyttää aikaa tutustumiseen ja yhteisten toimintatapojen luomiseen
Toisessa worksopissa olin mukana fasilitoimassa, kun rakennettiin täysin uutta tiimiä. Yhteistyön jälkeen ihmiset kommentoivat, että luottamus, joka lyhyessä ajassa saavutettiin, päätyi tasolle jonne normaalisti päästään vuosien yhteistyön jälkeen.
Mitä näissä tilanteissa sitten teimme?
Molempia workshoppeja yhdisti ihmisten eri toimintatyylien esiintuominen ja niiden kautta syvennetty keskustelu siitä, millaista on hyvä tiimityö ja millaisia me ihmisinä mahdollisesti olemme. Avasimme luontaisia toimintatyylejä, joiden kautta on turvallista keskustella toimintatyylieroista ja miten ne näkyvät yhteisessä työarjessa.
Luottamus on liima, joka syntyy toisen tuntemisesta kokonaisvaltaisesti
Tärkeää on myös tuntea toisia muutenkin, kuin vain työroolin kautta, jolloin ulkopuolisen fasilitoima tunnepitoinen tutustumisharjoitus kantaa pitkälle. Se, että ymmärtää millaisilla arvoilla jokainen ryhmän jäsen tulee mukaan; auttaa luottamuksen ja ymmärryksen rakentamisessa. Näiden pohjalta on helpompaa sopia toimivista yhteistyökäytänteistä, jotka lopulta on tällaisten workshoppien näkyväksi tekemisen osuus.
Luottamusmalli arjessa toimimiseen
Jaan tässä vielä Brene Brownin ”Braving-mallin”, jota joskus käytän keskustelujen pohjalla, erityisesti pitkään yhteistyötä tehneiden tiimien kanssa.
Boundaries – rajat; luottamus rakentuu silloin kun me pidämme selkeästi omat rajamme ja kunnioitamme toistemme rajoja.
Reliability – reliabiliteetti; luotan sinuun kun teet toistuvasti niin kuin sanot tekeväsi.
Accountability – vastuullisuus; jos mokaat, kerrot siitä minulle rehellisesti, pyydät anteeksi, ja korjaat sen mitä on korjattavissa. Jos
minä mokaan, voin kertoa siitä rehellisesti, pyytää anteeksi, ja korjata sen mitä on korjattavissa.
Vault – salaisuuksien pitäminen; pidämme toistemme salaisuudet, ja näen
sinusta, ettet kerro myöskään toisista ihmisistä asioita, jotka on sinulle luottamuksella uskottu.
Integrity – integriteetti; voin luottaa sinuun vain silloin, jos toimit
arvojesi mukaisesti ja rohkaiset minua samaan.
Non-judgment – tuomitsemattomuus; voin olla heikko ja hajalla ja pyytää apua ilman, että tuomitset minua siitä, ja sinä voit olla heikko ja hajalla ja pyytää apua ilman pelkoa siitä, että minä tuomitsen sinua.
Generosity – paras mahdollinen tulkinta; tulkitset tekojani, sanojani ja aikomuksiani parhaan mahdollisen tulkinnan mukaan ja tarkistat tulkintasi suoraan minulta.
Luottamukseen ja tutustumiseen satsattu aika maksaa itsensä takaisin – kuten esimerkiksi:
- Vähemmän vääriä tulkintoja toisten toiminnasta – tunnekuorma kevenee ja on helpompaa puhua vaikeista asioista
- Toisten osaamista on helpompi hyödyntää yhteistyössä
- Töissä on hauskempaa, se sitouttaa
- Ihmiset uskaltavat tuoda kehitettäviä asioita nopeammin esiin
- Palautetta on helpompi antaa ja vastaanottaa
- ihmiset oppivat ymmärtämään myös itseään paremmin
Kaipaisiko teidän tiimi luottamustreenejä? Ehkä sinua kiinnostaisiko sinua lähteä Fortune 500 yrityksiä valmentavan Brene Brownin jalanjäljissä ja opeilla rakentamaan teille rohkeaa johtajuutta, joilla luottamuksen ilmapiiri syntyy? Lähde mukaan!
Voit myös tutustua asiakkaamme, Lempäälän kunnan muutostarinaan siitä, miten heillä on lähdetty rakentamaan luottamuksen kulttuuria tiimissä.
Nina Rinne, nina.rinne@sitomo.fi, puh. 040 078 4227