Olin ollut vajaan vuoden Honkarakenteella ja pikkuhiljaa mielessäni oli alkanut itää ajatus siitä, että ihmisiä olisi tuotava enemmän yhteen, saman asian ääreen. Heidät olisi saatava pois omista kopeistaan puhumaan, ideoimaan ja jakamaan ajatuksia. Meillä läpinäkyvä viestintä tarkoitti neukkarin lasiseinän läpi bongattua PP-esitystä aiheesta, joka kiinnosti myös bongaajia.
Kannattavuutta ja kasvua henkilöstöä osallistamalla
Maailma on digitaalistunut ja viestinnän keinot ja mahdollisuudet muuttuneet. Kävin sparrailemassa Futuricellä, sillä heidän yrityskulttuurinsa kiinnostaa minua mm. läpinäkyvän viestintäkulttuurinsa vuoksi. Futuricen Mika Ruokonen piirsi seinälle oheisen kaavion. Perinteisesti töitä ollaan tehty vasemmanpuoleisen kuvan mukaisesti. Markkinointi, suunnittelu, viestintä jne. ovat puurtaneet töitä omissa kopeissaan pahemmin tietämättä mitä muualla tapahtuu. Modernissa organisaatiossa tehdään töitä yhdessä, asioista viestitään avoimesti ja tiimirajat hämärtyvät.
Modernissa organisaatiossa tehdään töitä yhdessä, asioista viestitään avoimesti ja tiimirajat hämärtyvät.
Gartner Research Instituten mukaan vuoteen 2027 mennessä yksi viidestä kaikista markkinajohtajista menettää positionsa yrityksille, jotka on perustettu vuoden 2000 jälkeen, koska ne eivät pysy digitaalisessa murroksessa mukana. Silti monet yritykset hakevat kasvua ja kannattavuutta kuluja leikkaamalla. Mekin.
Moderni sisäinen viestintä on jatkuvaa ja läpinäkyvää. Se osallistaa yrityksen työntekijät ja on kaksisuuntaista. Eri alojen asiantuntijat osallistetaan projekteihin ja päätöksen tekoon, jolloin saadaan eri näkökulmia ja uusia ideoita. Samalla sitoutetaan työntekijöitä yhteiseen asiaan.
Honkarakenne siirtyy digiaikaan
Meidän alkuasetelmamme Honkarakenteella on suoraan kuin tuon kaavion vasen puoli. Halusin modernisoida viestintäkulttuuriamme, tuoda sen tähän päivään. Nykytekniikat tekevät sisäisestä viestinnästä helpompaa ja mahdollistavat joustavat työskentelytavat. Eli se etätyöntekijäkin pääsee osalliseksi yrityksen keskusteluista ihan eri tavalla kuin aikaisemmin.
Aloitimme osallistamalla henkilöstön ja teimme kyselyn, jossa kyselimme ihmisten mielipiteitä nykyisestä tilanteesta, tarpeista ja kehitysehdotuksista. Oli mahtavaa nähdä, miten paljon ihmisillä on sanottavaa ja miten paljon heitä kiinnostaa ottaa osaa työnantajansa päätöksiin ja prosesseihin. Kyselyn pohjalta syntyi suunnitelma vuodeksi eteenpäin. Tuomme uutta ja kehitämme vanhaa.
Oli mahtavaa nähdä, miten paljon ihmisillä on sanottavaa ja miten paljon heitä kiinnostaa ottaa osaa työnantajansa päätöksiin ja prosesseihin.
Yrityskulttuurin muuttaminen avoimemmaksi ja viestivämmäksi ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Tärkeintä on johdon sitoutuminen ja sisäisen viestinnän tärkeyden tunnustaminen ylimmän johdon taholta. Muuten resursseja hoitaa viestintää ei anneta, sillä meillä sisäistä viestintää tullaan hoitamaan muiden töiden ohessa. Tärkeää on avoimuus myös johdon taholta, jotta asioita jaetaan. Ei ole mieltä lähettää sisäisiä uutiskirjeitä, jos niissä ei saa kertoa mitään kiinnostavaa.
Ensimmäinen askel on otettu ja vuoden päästä uusi kysely kertoo miten olemme onnistuneet ja mitä meiltä vielä toivotaan.
Hanna Inkinen, viestinnän asiantuntija, Honkarakenne
Lähde kehittämään läpinäkyvää ja aktiivista viestintäkulttuuria, lue blogista miten pääset liikkeelle. Me voimme myös antaa alkuvauhdit kehitystyölle! 💪
Kysy rohkeasti lisää! riikka.seppala@sitomo.fi / puh. 0503712000