Oletko koettanut rohkeaa strategiaa? Viisi syytä miksi se kannattaa!

Kirjoittaja: Katri Tanni

Olen urallani nähnyt ja lukenut satojen suomalaisyritysten strategioita. Siihen määrään on mahtunut monenlaisia strategiaesityksiä. Niistä on piirtynyt hyvä käsitys ja ymmärrys siitä, miksi joku strategia on hyvä ja joku strategiaksi kutsuttu esitys ei oikeastaan ole strategia lainkaan. Tässä blogissa vedän yhteen ajatuksia siitä, miksi hyvä strategia on usein rohkea strategia ja miksi rohkea strategia kannattaa tehdä!

Jos strategia on ympäripyöreä dokumentti ilman selkeitä rajauksia, se ei innosta ihmisiä mukaan.

1. Hyvä strategia innostaa ihmiset mukaan! Ihmisistä muutos ja strategian toteuttaminen lähtee. Jos strategia on ympäripyöreä dokumentti ilman selkeitä rajauksia, se ei innosta ihmisiä mukaan. Muutos on tällöin vaikeaa. Rohkea tekeminen innostaa ja kiinnostaa ihmisiä. Se on helpompi kommunikoida, ja rohkean strategian yksi peruspiirre on se, että siinä on rajattu tekemistä myös niin, mitä asioita yritys ei aio tehdä tai mihin se ei keskity.

2. Suomalaisyritykset maailmalla eivät yleensä positioidu kovin laajoiksi tarjoajiksi vaan maastamme lähtee maailmalle useimmiten hyvin niche-osaamista, -tuotteita tai -palveluita. Tarvitaan siis rajausta ja rohkeutta siinä, että kuvaamme juuri sen, millä toimialalla ja missä positiossa meidän osaamisemme on juuri halutuille asiakkaillemme keskeisen tärkeää.

Asiakkaan pitää ymmärtää juuri meidän arvomme ja se pitää rohkeasti tuoda esiin.

3. Rohkeutta on myös hintamielikuva! Emme valmista tai myy juurikaan markkinoiden edullisimpia tuotteita, laitteita tai palvelua. Asiakkaan pitää ymmärtää juuri meidän arvomme ja se pitää rohkeasti tuoda esiin. Keskilämmin ote siitä, että olemme laadukas ja meillä on pitkä historia aihealueen osaajana ei kansainvälisellä markkinalla riitä. Meidän pitää strategiatasolla kommunikoida se markkina, rajaus ja positio sekä KILPAILUETU joka meillä on.

4. Focus, focus, focus. Sanna Suvanto-Harsaaen kolme sanaa vuoden 2024 Nordic Business Forumissa on mielestäni suomalaisyrityksen strategiatöiden paras ohjenuora! Se, että voit syväsukeltaa ja olla oman niche-alueesi paras, haluttavin tai laadukkain toimija vaatii sen, että yksityiskohdat tehdään hyvin ja huolellisesti. On itsestään selvää, ettei voi syväsukeltaa ja kehittää toimintaa yksityiskohdiltaan todella toimivaksi asiakkaille, jos focus on kovin laaja.

Rohkeus nopeuttaa, selkeyttää ja helpottaa päätöksiä ja siitä on rohkeassa strategiassa kyse!

5. Vain rohkea erottuu ja se on helppo kommunikoida. Strategiasta pitää piirtyä mieliin sen ydin – mihin kohdennamme parhaat resurssimme. Rohkea strategia auttaa meitä tekemään arjessa päätöksiä siitä, missä olemme mukana ja missä emme. Millaisia talentteja rekrytoimme ja mitä kasvuumme tällä valitulla strategialla tarvitsemme. Rohkeus nopeuttaa, selkeyttää ja helpottaa päätöksiä ja siitä on rohkeassa strategiassa kyse!

Olisiko aika nostaa rohkeuden tasoa strategiassanne? Olen varma siitä, että siinä et häviä mitään!  

Katri Tanni, strategiakonsultti 

Ota yhteyttä!

Jaa kirjoitus:

Designing strong & resilient organisations

Rakennetaan yhdessä hyvää johtajuutta! Pysy kuulolla ja tilaa uusimmat muutosvinkit suoraan s-postiisi!

Onnistui!