Blogisarja yhdessä asiakkaiden kanssa – osa 2
Tämä on toinen kirjoitus neliosaista blogisarjaamme asiakkaidemme kanssa. Ensimmäisessä osassa Sitomon Nina Rinne alusti vieraskyniä näkemyksellään, milloin valmennuksista on hyötyä. Seuraavissa osissa pääsemme lukemaan asiakkaidemme onnistuneita muutosmatkoja, joista ensimmäisenä vuorossa Osuuskauppa Keskimaa.
Osuuskauppaväki rohkeuden polulla
Osuuskaupan toiminta-ajatus ja olemassaolon tarkoitus on arkinen: tässä ollaan järjestämässä ihmisille heidän arjessaan tarvitsemia palveluita, mahdollisimman fiksusti, tehokkaasti ja asiakasta kuunnellen. Homman hoitavat me keskisuomalaiset ihmiset, oman alueen väki.
Meillä on kautta aikojen ollut paljon pitkiä työsuhteita, ja meille on haluttu töihin. Jokin kuitenkin alkoi muuttua viitisen vuotta sitten. Enää ei ollutkaan jono ovella, ja jouduttiin vastatusten sen tosiasian kanssa, että me emme välttämättä työpaikkana ole entiseen tapaan houkutteleva. Ihmiset, varsinkin nuoret, arvostavat vapaa-aikaansa kovasti, ja työlle ei enää olla valmiita uhraamaan iltoja ja viikonloppuja, jolloin töitä kaupoissa, ravintoloissa ja muissa yksiköissämme paljon on.
Työn merkitys ihmisten elämässä muuttuu. Tämä kehitys kiihtyi korona-aikana, joka iski palvelualoille kuin tsunami. Onneksi olimme jo ennen koronaa havahtuneet muutokseen, ja päättäneet nostaa meillä tekemisen keskiöön arvot – miten meillä tehdään töitä ja eletään toistemme kanssa. Perustehtävä, tavoitteet ja toimenkuvat olivat jo kunnossa, arvojen määrittelyllä päästiin työn ja tekemisen merkityksellisyyden äärelle.
Arvomme ovat SYDÄMELLÄ, ILOLLA, SISULLA ja YHDESSÄ ja ne kuvaavat meistä erinomaisen hyvin tekemistämme niin asiakkaita, toisiamme kuin koko Keski-Suomeakin varten. Uskallan sanoa, että nämä arvot todella elävät arjessa, ja me keskimaalaiset koemme ne merkityksellisiksi.
Arvotyö lähtökohtana kulttuurin kehittämiselle
Arvotyö oli loistava lähtölaukaus Keskimaan kulttuurin kehittämiselle. Mikä meille on tärkeää? Millaisia tavoitteita asetamme? Millaisen jäljen haluamme jättää asiakkaisiimme ja Keski-Suomeen? Miten meillä kohdataan ihmisiä ja johdetaan ihmistä ja työtä? Millaista toimintaa arvostetaan, mistä palkitaan?
Selkein esimerkki arvopohjaisesta päätöksenteosta oli korona-ajan päätös olla lomauttamatta ihmisiämme, kun suljettujen ravintoloiden, hotellien ja liikennemyymälöiden henkilöstö työllistettiin päivittäistavarakauppoihin. Asetimme henkilöstön etusijalle: kun osuuskauppa on tehnyt erinomaista tulosta, siitä on suuri osa jaettu asiakkaille bonusten muodossa, kuten kuuluukin, ja lisäksi kolmena viimeisestä viidestä vuodesta tuloksesta merkittävä osa on jaettu henkilöstölle ylimääräisen tulospalkkion muodossa, palkitsemiseemme normaalisti kuuluvan tulospalkkion lisäksi. Uudistimme henkilöstön huomiointia: vuosittain satoja keskimaalaisia palkitaan arvojen mukaisesta toiminnasta arvokortein ja henkilökohtaisin palauttein, ja onnistumisia juhlitaan yhdessä.
Päätimme myös lähteä kehittämään johtamista vahvasti arvoihin pohjautuen. Haluamme johtamisen meillä olevan yksilöllistä ja huomioivaa. Se vaatii sisua, pelottomuutta ja rohkeutta johtaa. Keskimaalaisuutta parhaimmillaan on uskallus tuoda esiin ajatuksiaan, kantti olla eri mieltä, rohkeus pysähtyä kuuntelemaan, ottaa riskejä ja kokeilla, virheitä pelkäämättä. Jotta tähän pystytään, meillä pitää olla rohkeutta olla inhimillisiä ja haavoittuvia, aitoja ihmisiä. Halusimme siis lisätä johtamiseen sitä samaa inhimillisyyttä, arkisuutta ja aitoutta, joka arvojemme myötä eli jo upeasti asiakaskohtaamisissa ja keskimaalaisten välillä.
Rohkea johtaminen kuuluu kaikille
Rohkea johtaminen iski meihin kuin metrinen halko – kun kuulin kollegalta Sitomosta ja Sitomon rohkean johtamisen ideasta, innostuin välittömästi. Tunne vain voimistui Ninan ja Outin tapaamisen myötä.
Rohkean johtamisen konsepti ja sisältö ovat todella Keskimaan näköiset: rohkeus, suoruus, aitous ovat sitä, mitä haluamme niin keskimaalaisten kesken kuin asiakkaillemme olla. Itsensä peliin pistäminen ja haavoittuvuuden näyttäminen haastavat juuri oikealla tavalla ja varmistavat sen, että töitä tehdään tosissaan, mutta ei hampaat irvessä. Koko esihenkilökaartimme suoritti valmennuksen, joka sai erinomaiset palautteet. Johtotiimimme kävi läpi rohkean johtajuuden valmennuksen yhtenä ryhmänä, ja se oli meille voimakas yhteinen kokemus, joka selkeästi syvensi keskusteluyhteyttämme ja työn merkityksellisyyden tunnetta.
Haluamme koko jengi pitää riman korkealla ja rohkeuden johtotähtenämme, ja olemme valmiita haastamaan itseämme ja toisiamme rohkeuden taidoissa. Ja sen muuten tietää sydämessään, jos näistä asioista luistaa.
Kaisamaria Thusberg
Henkilöstöjohtaja
Osuuskauppa Keskimaa
Osuuskauppa Keskimaa on S-ryhmän alueosuuskauppa, joka toimii Keski-Suomen maakunnan alueella. Olemme Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja ja luomme omannäköistä työelämää lähes 2000 keskimaalaisen kanssa: usein ilolla, välillä sisulla, aina sydämellä — yhdessä.
Lue lisää Sitomon ja Osuuskauppa Keskimaan muutosmatkasta täältä.