Uudessa ajassa ja erityisesti kriisin keskellä johtaja näyttää organisaation suuntaa, rakentaa tulevaa ja ylläpitää toivoa. Epävarmuuden keskellä taito palvella johtajuudella erottaa menestyvät organisaatiot niistä, jotka jäävät kriisin jalkoihin. Mutta mitä oikeastaan edellyttää palveleva johtajuus? 

Meitä ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset. Kriisin keskellä ihmisyyden merkitys korostuu entisestään. Tämä puolestaan edellyttää rohkeutta laittaa itsensä likoon. Kykyä asettaa itsensä alttiiksi; palvelemaan, tutkimaan ja ottamaan selvää suunnasta, johon virta vie. Samaan hengenvetoon sanottakoon, että tiedän kuinka haastavaa itsensä kokonaisena peliin laittaminen on. Erityisesti se on haastavaa vallitsevan koronakriisin keskellä, kun varmoja eikä valmiita vastauksia ole olemassakaan.

Kuuntelin eilen radiosta biisiä, jossa Pyhimys sanoitti osuvasti niitä tuntemuksia, joiden kanssa moni johtaja kamppailee juuri nyt;  ”En pelkää, että näet sen mitä ympärilläni on, vaan että näet sen mitä yritän peittää.”

”En pelkää, että näet sen mitä ympärilläni on, vaan että näet sen, mitä yritän peittää”

Mutta mitä, jos emme yrittäisikään peittää itseämme ja epätäydellisyyksiämme?  Sen sijaan voisimme rakentaa omasta johtajuudesta koko organisaatiota koskettavaa, kriisin kestävää resilienssiä ja turvallisuuden kokemusta. Ilman sitä organisaatio tuskin nousee notkahduksesta takaisin jaloilleen, uudistuen ja kehittyen. 

Tässä 5 vinkkiä turvan luomiseen viestinnän keinoin:

Tunnista ja kesytä omat pelot

Monia meistä pelottaa paljastaa ajatuksensa ja varsinkin kirjoittaa niistä julkisesti. Monesti johtajuutta leimaa kaikkivoipa sankarimyytti, jonka epävarmuus pitää piilottaa. Tämä nostaa oman riman viestiä korkealle ja voi ajaa liialliseen itsekriittisyyteen. Sanomisten vahtiminen pienentää meitä ihmisinä, himmaa johtajuutta ja sitä kautta hidastaa koko organisaation uusiutumista ja ylös nousemisen taitoja epäonnistumisen jälkeen. Aloita siis kirjoittamalla kaikki pelot ylös. Kun ne ovat kerran dokumentoitu ja siis omassa päässä tunnistettu, niiden valta heikkenee ja vapautta kaistaa johtajuudelle. 

Huomaa hyvä   

Positiivinen energia ja hyvän huomaaminen luovat toivoa pimeämmälläkin hetkellä. Saamme sitä, mitä ajattelemme. Kun ajattelet, että voit onnistua, että tästäkin selvitään yhdessä, ja muistat viestiä siitä, raivaat dialogille turvallista maaperää ja luot tilaa, jossa kaikki tunteet ovat sallittuja. Teidän ihmisiä kiinnostaa aitous, sinä ihmisenä ja sinun ajatukset, ei jäykkä korporaatiomeininki, kasvoton johtaja tai panssarin alle piiloutuva ihminen, jonka kuorta on mahdoton murtaa.

Kirjoita kohtaamisista 

Moni miettii sitäkin, mistä voisi tässä erikoisessa ja monenlaisia tunteita herättävässä tilanteessa viestiä. Voit vaikka aloittaa kirjoittamalla päivän kohtaamisista. Kerro johtoryhmän työstä, tiimissä käydyistä keskusteluista, asiakkaiden kanssa saamistasi oivalluksista ja kaikista dialogissa syntyneistä sytykkeistä, jotka auttavat teitä selviytymään.  Viesti tehdyistä päätöksistä ja niiden perusteluista. Kerro myös epäluuloista, paljasta epävarmuuden hetkiä, kuvaa kokemiasi tunteita. Ja kerro sekin, mihin kaipaat apua ja mikä olisi sinulle luontainen tapa vastaanottaa sitä. Kehu, kiitä ja kannusta viestien. 

Paljasta kuka olet

Mikään ei ole tehokkaampaa kuin esimerkillä johtaminen. Jos tavoittelette läpinäkyvyyttä ja aktiivista dialogia, ole ensimmäisten joukossa näyttämässä esimerkkiä siitä, mitä se vaatii. Kerro, mihin uskot ja mikä saa sinut pitämään pään pinnalla vaikeimpanakin hetkenä. Jaa rohkeasti selviytymiskeinojasi ja ole uteliais kuuntelemaan muiden tarinoita, tarpeita ja tunteita. 

Lopulta, muista että kyse ei ole sinusta. Yhdessä olette enemmän. 

Kun viestit, teet sitä teidän ihmisille, et itsellesi. Olet siinä missä olet, syystä. Nautit ihmisten luottamuksesta ja olet saanut mukaasi joukon, joka seuraa sinua vaikka maailman ääriin. Yhdessä te selviätte myös käsillä olevan kuilun yli ja nousette kriisistä entistä vahvempina. Sinun vastuullasi on pitää ihmiset turvassa, liikkeellä ja oikeassa suunnassa. Siinä säännöllisestä viestinnästä on paljon apua.

Vahvempana kriisistä nousemisen taitoja pääset opettelemaan myös Sitomon suuren suosion saaneessa Brave New Leader™ valmennuksessa, joka vie sinut syvälle johtajuutesi äärelle. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää. 

Riikka Seppälä, Sitomo Oy 

riikka.seppala@sitomo.fi / puh. 050 371 2000 

SITOMO “Designing strong & resilient organizations”

 

 

Designing strong & resilient organisations

Designing strong & resilient organisations

Rakennetaan yhdessä hyvää johtajuutta! Pysy kuulolla ja tilaa uusimmat muutosvinkit suoraan s-postiisi!

Onnistui!