Uudessa ajassa johtajan tehtävä on paitsi näyttää organisaation suuntaa, rakentaa tulevaa ja asettaa tavoitteita, myös palvella ihmisiä ja saada heidät liekkeihin ja syttymään yhteisestä visiosta. Liekki ei kuitenkaan roihahda ilman oikeita välineitä ja dialogiin tähtäävää viestintää johtajalta – ihmiseltä itseltään. Jokainen meistä haluaa tietää missä mennään ja janoaa tietoa mahdollisimman autenttisessa muodossa. Ihminen myös reagoi tietoon eri tavoin riippuen siitä, tuleeko viesti ihmiseltä, jota arvostamme ja kunnioitamme vai stilisoituna prässätyn koneiston läpi. Tietänette mitä tarkoitan…

Meitä ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ja organisaation näkökulmasta meitä tottakai kiinnostaa, mihin suuntaa johto on meitä viemässä ja miten matkateko taittuu. Samaan hengenvetoon voin sanoa tietäväni, kuinka haastavaa itsensä altistaminen viestinnän keinoin voikaan olla. Kuuntelin eilen radiosta biisiä, jossa artisti nimeltä Pyhimys sanoitti hyvin fiiliksiä, joiden kanssa moni johtaja kamppailee tutkiessaan omaa viestijän identiteettiään: ”En pelkää, että näet sen mitä ympärilläni on, vaan että näet sen mitä yritän peittää.”

”En pelkää, että näet sen mitä ympärilläni on, vaan että näet sen, mitä yritän peittää”

Mutta mitä, jos emme yrittäisikään peittää itseämme ja epätäydellisyyksiämme?  Sen sijaan voisimme rakentaa omasta johtajuudesta sytykettä roihuun, jonka organisaatio tarvitsee kasvaakseen kannattavasti. Sen roihun pitää vain näkyä ja kuulua – ja se onnistuu viestimällä.

Tässä 5 vinkkiä roihun sytyttämiseen muutosviestinnän keinoin:

Tunnista ja kesytä omat pelot

Monia pelottaa paljastaa ajatuksensa ja kirjoittaa niistä julkisesti. Monesti johtajuutta leimaa yhä vieläkin sankarimyytti ja kaikkivoipaisuus, jota pelottaa murtaa kertomalla, että kaikkea ei ehkä tiedäkään. Tämä nostaa oman riman viestiä korkealle ja ajaa liiaalliseen kriittisyyteen itseään kohtaan. Samalla kriittisyys pienentää meitä ihmisinä, himmaa johtajuutta ja sitä kautta hidastaa koko organisaation kasvua. Aloita siis kirjoittamalla kaikki pelot ylös …. Kun ne ovat kerran dokumentoitu, ja siis omassa päässä tunnistettu, niiden valta heikkenee ja vapautta kaistaa johtajuudelle. Name it to tame it, sanoi myös Daniel J. Seligman, yhdysvaltalainen ihmisten käyttäytymistä vuosikymmenet tutkinut psykologi.

Pidä hyvä fiilis  

Positiivinen energia ja hyvä fiilis tarttuvat. Saamme sitä, mitä ajattelemme, kertoi myös Outi Mäenpää aivojen toiminnasta eräässä vuorovaikutuskoulutuksessa, jonne sain onnekseni osallistua viime syksynä. Kun ajattelet, että voit onnistua ja että viestisi palvelee ennen kaikkea teidän ihmisiä, raivaat dialogille otollista maaperää.  Sitten vain lähdet ennakkoluulottomasti viestimään ja ennen kuin huomaatkaan, olet kiinni flowssa. Joskus jopa niin tiukasti, että siitä on vaikea päästä irti. Anna sen flown välittyä, olipa kyseessä s- posti, email, slack viesti, tai mikä vain! Teidän ihmisiä kiinnostaa aitous, sinä ihmisenä ja sinun ajatukset, ei jäykkä korporaatiomeininki, kasvoton johtaja tai hifistelejä asiantuntijuus, jonka kuorta on mahdoton murtaa.

Kirjoita kohtaamisista 

Moni miettii sitäkin, mistä voisi viestiä. No, aloita vaikka kirjoittamalla päivän kohtaamisista! Kerro johtoryhmän työstä, tiimissä käydyistä keskusteluista, asiakkaiden kanssa saamistasi oivalluksista ja kaikista dialogissa syntyneistä sytykkeistä, jotka vievät liiketoimintaa eteenpäin. Viesti tehdyistä päätöksistä, ja niiden perusteluista. Kerro myös mihin kaipaat apua ja mikä olisi sinulle luontainen tapa vastaanottaa sitä. Ja kehu, kiitä ja kannusta viestin välityksellä. Mitä jos vaikka joka viikko kirjottaisit organisaation intraan tai slackiin yhden kehuviestin ja kiitoksen ihmiselle, jonka panosta arvostat? Kerro tilanteesta omasta näkökulmastasi, jaa havaintojasi ja kommunikoi mitä hyvää siitä organisaatiollesi koitui. Kun toimit näin, teet samalla yrityksen arvoja näkyväksi arjessa. Ja samaan tapaan, voisitko kerran viikossa välittää palautteen asiakkaalta organisaation suuntaan? Kokeile, ja yllätyt mitä voit saada aikaan!  

Paljasta kuka olet

Mikään ei ole tehokkaampaa kuin esimerkillä johtaminen. Jos tavoittelette läpinäkyvyyttä ja aktiivista dialogia organisaatiossa, ole ensimmäisten joukossa näyttämässä esimerkkiä siitä, mitä se vaatii. Sain syksyn aikana osallistua erääseen johdon työpajaan, jossa kaikki johtajat vuoronperään kertoivat oman tarinansa siitä, mikä heistä teki johtajan. He kertoivat, mihin he uskoivat, millaisen ihmiskäsityksen jakoivat ja millaisia johtajuuden prinsiippejä he seurasivat. Nämä tarinat videoitiin ja jaettiin sellaisinaan, autenttisessa muodossaan organisaatiolle. Palaute sai kaikki osapuolet kyyneliin.

Lopulta, muista että kyse ei ole sinusta

Kun viestit, teet sitä teidän ihmisille, et itsellesi. Olet siinä missä olet, syystä. Nautit teidän ihmisten luottamuksesta ja olet saanut mukaasi joukon, joka seuraisi sinua vaikka maailman ääriin. Yhdessä te viette liiketoimintaa kohti uusia sfäärejä. Sinun vastuullasi on pitää ihmiset liikkeellä ja oikeassa suunnassa. Siinä säännöllisestä viestinnästä on paljon apua.

Onnea matkaan! You are more assom now! 🙂 

Voit myös tilata meidät päiväksi fasilitoimaan tiimillesi vaikuttava johtaja – valmennusta, jossa treenataan jokaiselle omaa luontaista tapaa ja keinovalikoimaa johtaa viestien. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää. 

Riikka Seppälä, Sitomo Oy 

riikka.seppala@sitomo.fi / puh. 050 371 2000 

“Designing strong & resilient organizations”

 

 

Designing strong & resilient organisations

Designing strong & resilient organisations

Rakennetaan yhdessä hyvää johtajuutta! Pysy kuulolla ja tilaa uusimmat muutosvinkit suoraan s-postiisi!

Onnistui!