Empatia on johtamisen uusi musta

Kirjoittaja: Nina Rinne

Olen lueskellut viime aikoina lukemattomia tutkimuksia ja artikkeleita johtamisen vaikutuksista työntekijöiden kokemaan työtyytyväisyyteen, motivaatioon ja niiden vaikutuksista työn tuottavuuteen.

Johtajien kommunikaatio työpaikoilla on parantunut neljässä vuodessa.  

Tutkimuksissa näkyy neljän vuosikymmenen ajalta selvä trendi siitä, kuinka työtyytyväisyys on lisääntynyt ja kommunikaatio työpaikoilla parantunut. Tietenkään kaikki tutkimukset eivät ole täysin vertailukelpoisia, mutta lukuisat tutkimukset viittaavat samaa, joten varmasti niissä piilee totuuden siemen. 

Tutkimuksista top 10 asiat kautta aikain, jotka aiheuttavat työntekijöiden tyytymättömyyttä ja tappavat motivaatiota menevät kategorisesti empatia otsikon alle. Tai tarkemmin empatian puutteen alle.

Kuvittele, että eläisit parisuhteessa, jossa toinen ei osaa kuunnella 

Kuvittele, että eläisit parisuhteessa jossa koet ettei toinen kuuntele sinua, tai on aina omasta mielestään oikeassa, tai hän ottaisi kreditit muiden läsnäollessa lasten kasvattamisesta, kodin siisteydestä, aidan rakentamisesta vaikka todellisuudessa vain ”seisoi vieressä”, kun sinä teit. Tai hän ei antaisi sinulle aikaansa ja hänellä olisi koko ajan kiire. Hän osoittaisi toimillaan, että muut asiat ajavat sinun ohitsesi jatkuvasti. Hän ei ottaisi ideoita vastaan sinulta, kun suunnittelisitte lomamatkaa; päättäisi kaiken itse. Hän ei pitäisi lupauksiaan, toimisi kuin tuuliviiri ja luistaisi kaikesta sovitusta. Voisitko hyvin parisuhteessa? Jäisitkö siihen? Todennäköisesti et. Ja nämä samat käytöstavat esimiesten toimesta aiheuttavat työpaikoilla eniten pahoinvointia.

Kuvittele, että eläisit parisuhteessa, jossa kokisit toisen arvostavan sinua. Hän huomaisi sinut erityisesti, hän kuuntelisi sinua tarkkaan; ideoitasi ja ajatuksiasi. Hän osoittaisi luottamusta sinuun ja kokisit voivasi luottaa häneen. Erimielisyyksistä keskusteltaisiin kuunnellen molempien puolet asiasta, eikä kumpikaan suuttuisi palautteesta, koska tietää toisen arvostavan ja tarkoittavan hyvää. Näitä samoja asioita ihmiset arvostavat eniten johtajien toimissa.

Empatia on kykyä heijastella tunteita 

Empatia on kykyä tuntea toisen ihmisen heijastukset itsessään. Kyky tuntea toisen kokemuksia ja tuntemuksia. Taito hyödyttää esimiestä esimerkiksi muutoksen johtamisessa siten, että näin hän ymmärtää mistä kohdasta toinen lähtee liikkeelle. Ja toisen voi saada mukaansa vain, jos lähdetään yhdessä samasta kohdasta. Kilometrin edeltä huutelu ei auta, toinen ei koe asiaa enää yhteiseksi.

Kilometrin edeltä huutelu ei auta, toinen ei koe asiaa enää yhteiseksi.

Empatia ei ole sympatiaa 

Empatia ei ole kuitenkaan sympatiaa. Miksi monet empatiaa pelkäävät johtuu siitä, että he sekoittavat sen sympatiaan. Empatia ei oikeuta toisen tunteita ja lähde tarpeettomasti voivotteluun mukaan, kun taas sympatia tekee sen. Empattinen ihminen osaa asettua toisen asemaan, mutta myös pitää rajat itsellään.

Empatia on siis todella hyödyllinen taito ja väitän, että tulevaisuuden ammatit, jossa empatian rooli on isossa osassa tulevat jatkuvasti tarpeellisemmaksi. Asiakkaiden ymmärtämisellä ja työntekijöiden hyvinvoinnilla on edullisia seurauksia.

Harjoittele empatiaa

Empatiaa voi harjoitella, älä luule että se on vain sisäsyntyinen taito. Kaikki voivat oppia empatiaa. Tässä muutama vinkki jolla voit aloittaa harjoittelun:

  • Harjoittele ”radikaalia kuuntelua”, yritä tietoisesti miettiä, mitä tunteita toinen tuntee puhuessaan ja mitkä ovat toisen piilossa olevat aidot tarpeet. Toinen voi esimerkiksi kiukullaan hakea arvostusta tai hyväksyntää. Näe esiin nousseiden tunteiden taakse. 
  • Ole utelias; tutustu mahdollisimman monenlaisiin ihmisiin, myös kaikenikäisiin; lapsiin, teineihin, vanhuksiin. Uudet näkökulmat auttavat empatian kasvussa. Ole utelias siitä mitä he ajattelevat, mitä kokevat ja miten maailman näkevät. Elämä ja ajattelumaailmasi rikastuvat ja opit uutta. 
  • Kysy kysymyksiä sen sijaan, että itse puhuisit. Keskity kuuntelemaan edellä mainittujen lisäksi sitä mikä teitä yhdistää enemmän sen sijaan, että miettisit mikä teitä erottaa.

Empaattinen ihminen joutuu harvemmin konflikteihin. Empaattinen ihminen kokee usein myönteisiä tunteita. Empaattinen ihminen kokee yhteyttä toisiin ihmisiin. Näin empaattinen ihminen usein myös voi paremmin. Empatia on uusi musta.

Empatian taito koskettaa kaikkia 

Tässä kirjoittaessa tulee mieleen, että samat taidot pätevät ”alaistaitoihin”. En kuitenkaan pidä tästä kategorisoinnista johtajat-alaiset. Nykypäivän organisaatiossa roolit ovat muuttuneet ja kaikkea muuta kuin hierarkiset. Ne ovat enemmän samaa merkitystä ja tavoittetta hakevia ja toisiaan tukevia rooleja. Lue siis edellä oleva uudelleen ja kosketa viesti tavoittamaan kaikki organisaatiossa.

Tutustu myös Empatia Työyhteisössä -valmennukseen, jossa jokainen roolista riippumatta pääsee treenaamaan empatiaa paitsi paremman asiakaskokemuksen myös turvallisen työyhteisön rakentamisen tukena.  

Meistä olisi ihana olla avuksi! 

Nina Rinne, Sitomo Oy

p. 0400 784 227 / nina.rinne@sitomo.fi

”Autamme muotoilemaan menestyviä organisaatioita.”

Jaa kirjoitus:

Designing strong & resilient organisations

Rakennetaan yhdessä hyvää johtajuutta! Pysy kuulolla ja tilaa uusimmat muutosvinkit suoraan s-postiisi!

Onnistui!