Etusivu
Sitouttaja on Valmennustoimisto Sitomo Oy:n ulkoiseen viestintään tarkoitettu yritysportaali. Portaali on luotu asiakkaidemme, yhteistyökumppaneidemme, työntekijöidemme sekä suuren yleisön iloksi, tietolähteeksi ja keskustelupaikaksi.

“Niin siis mitä sää teet työkses?”

Mitä sinä vastaat kun kysyn sinulta: ”Hei, mitä sä teet työksesi?” Mitä kerrot itsestäsi ja yrityksestä, jossa työskentelet? Tuleeko sanat helposti ulos suustasi vai tuntuuko se vaikealta ja joudutko pinnistelemään ja miettimään, mitä vastaat kysymykseen? Se, mitä kerromme työstämme, on tärkeää, mutta erityisesti se, miten kerromme työstämme on ratkaisevaa.

Edellä esitettyyn kysymykseen on oikeastaan vain yksi oikea vastausvaihtoehto ja se on tarina. Kun meiltä kysytään työstämme, meidän on kerrottava tarina. Tarina siitä, mitä teemme, missä teemme, miksi teemme. Mutta tässä on myös pieni kompa; tarina ei ole automaattisesti hyvä tarina vaan meidän on tehtävä siitä hyvä; koukuttava, kysyjää kiinnostava, tunteita ja ajatuksia herättävä. Tarinan on elettävä meissä niin voimakkaasti, että kun joku esittää meille taas tuon tutun kysymyksen, palamme halusta kertoa tarinamme ja se myös näkyy meissä.

Yrityksen tarina on nykypäivänä se, jolla me erotumme muista ja jolla saamme muut kiinnostumaan meistä ja tulemaan puolellemme. Se on menestystekijämme. Emme me osta vain tiettyä palvelua ja tuotetta, vaan ostamme tarinan, joka siihen liittyy, joka sytyttää, joka saa näkemään tarpeemme, joka herättää meissä ajatuksen: ”tähän tarinaan minä haluan kuulua.”

Tarina on oltava kaikilla yrityksen jäsenillä yhteinen ja jokaisen on osattava se kertoa suunnilleen samalla tavalla. Siksi siihen kannattaa panostaa; ottakaa yksi iltapäivä ja synnyttäkää tarinanne. Luokaa yhdessä teidän tarina. Miettikää porukalla, mitä te haluatte kertoa itsestänne muille ja miten sen teette. Tässä muutama vinkki siihen, millainen on hyvä tarina. Tarina, joka sytyttää ja herättää kiinnostusta on:

Simple – yksinkertainen. Tarinan on oltava niin yksinkertainen, että jokainen yrityksen jäsenistä osaa sen kertoa. Tarinan ei tarvitse olla pitkä, jo 3-4 lauseen mittainen tarina riittää.

Unexpected – odottamaton. Tarinassa on oltava jotain, joka pysäyttää. Joku kohta, joka saa ihmisen pysähtymään ja ajattelemaan ”siis mitä?”. Jotain yllättävää ja uutta.

Concrete – konkreettinen. Hyvässä tarinassa on aina myös konkretiaa, jotain, mihin kuulijan on helppo tarttua, esim. kuka on yrityksen perustanut, miksi, milloin, miten.

Credible – uskottava. Hyvä tarina on aina uskottava. Epärealistinen ja yltäkylläisyyttä pursuava tarina vain etäännyttää. Tarinan on oltava aito, jolloin se on myös uskottava. Ja uskottava tarina on helposti lähestyttävä.

Emotional – tunteisiin vetoava. Hyvä tarinaa vetoaa tunteisiin ja herättää niitä.

Story – tarina. Hyvä tarina kerrotaan tarinan muodossa. Se ei ole yhdistelmä irrallisia lauseita, vaan se on tarina, jolla on aina alku ja loppu.

Sexy - seksikäs. Tarinan pitää tihkua intohimoa, jotain, joka saa kuulijan puolellesi. Tarinan on elettävä sinussa ja sinun on palettava halusta kertoa se. Tarina tihkuu!

Mitä sinä vastaisit alun kysymykseen nyt? Kertoisitko tarinan? Tarinan, joka on tarpeeksi yksinkertainen ja konkreettinen, sisältää jotain odottamatonta, mutta on uskottava ja tunteisiin vetoava? Tarinalla luodaan ihmissuhteita. Tarinalla synnytetään uutta. Tarina rakentaa yhteistyösuhteita. Tarina myy. Tarina innostaa. Tarina sitouttaa. Kerro se siis, kun sinulta seuraavan kerran kysytään: ”niin siis mitä sää teet työkses?”

Lisää aiheesta kirjassa: Made to stick / Chip and Dan Heath


Tietoja Tarja Kivistö
Tarja on ihmisyydestä, hyvinvoinnista ja oppimisesta kiinnostunut valmentaja, jota ajaa eteenpäin vahva halu auttaa ihmisiä kasvamaan ja kehittymään.

Speak Your Mind