Etusivu
Sitouttaja on Valmennustoimisto Sitomo Oy:n ulkoiseen viestintään tarkoitettu yritysportaali. Portaali on luotu asiakkaidemme, yhteistyökumppaneidemme, työntekijöidemme sekä suuren yleisön iloksi, tietolähteeksi ja keskustelupaikaksi.

Elämyksellisyyden soveltaminen


“Voit unohtaa sen, kenen kanssa olet nauranut, mutta et sitä, kenen kanssa olet itkenyt.”

Elämyksissä on kyse ihmisestä, yksilöön vaikuttamisesta. Kyse on ihmisen tunteiden stimuloinnista ja tunnereaktioiden tuottamisesta. Garbone ja Hackel ovat määritelleet elämyksen “mukaan otettavaksi vaikutelmaksi”. Elämys on eräänlainen kokemustyyppi. Suomen kielen sanakirja määrittelee käsitteen voimakkaasti vaikuttavaksi kokemukseksi tai tapahtumaksi.

Kaikkeen halutaan nykyisin liittää elämyksellisyyttä, ainakin markkinoinnin tasolla. Elämyksellisyyden esille nousu on täysin linjassa egoistisen maailmankuvan korostumisen kanssa. Ainutkertaisuus ja ainutlaatuisuus ovat nousseet yhä suurempaan arvoon. Ne ovat ihmisille keino erottua massasta mutta samalla sosiaalisen kanssakäymisen välikappale. Uusimmat luokittelut nostavat elämyksen omaksi samanarvoiseksi luokakseen tavaran ja palvelun rinnalle. Elämys on nykyteorian mukaan ihmisille tarjottavien kaupallisten asioiden korkein jalostusaste, vaikka sinänsä elämys voi olla myös ei-kaupallinen.

Keskiviikon 22.2. Aamulatauksessa purettiin elämyksellisyyden elementtejä sekä henkilökohtaisten kokemusten että liiketoiminnan näkökulmista ja tarjottiin läsnäolijoille konkreettisia elämyksiä muun muassa live-musiikin keinoin.

Yksi parhaista työkaluista elämysten suunnitteluun ja niiden käyttämiseen omassa liiketoiminnassa on Elämyskolmio-malli. Se kiteyttää elämyksellisyyden tärkeimmät elementit ja eri tasot yhdeksi loogiseksi malliksi, jonka kautta on helppo mieltää lähtökohdat ja edellytyset onnistuneen elämyksen tuottamiselle omassa toiminnassa.

Usein on hankala saada nopeasti kiinni ajatuksesta, miten uusi näkökulma, esimerkiksi elämyksellisyyden lisääminen, voisi liittyä omaan liiketoimintaan. Toisaalta moni kysyy miksi elämyksellisyyteen pitäisi ylipäätään pyrkiä. Vastauksena siihen voi todeta, että mitä korkeampi on tarjoamasi lisäarvo asiakkaalle ja mitä ainutlaatuisempi tarjoamasi kokonaisuus on, sitä paremman hinnan siitä saat. Hyvin todennäköisesti myös asiakastyytyväisyytesi paranee verrattuna palveluun, joka tuottaa asiakkaalle vähemmän voimakkaan tunnereaktion.

Mitä elämyksellisyys voisi omassa tapauksessani sitten tarkoittaa? Se voi olla jokin stimulointikeino, kun asiakas tulee tapaamiseen. Se voi olla jokin suunniteltu yllätys ennen tai jälkeen tapaamisen, tai jopa sen aikana. Se voi olla jotain täysin poikkeavaa, jolla pyritään luomaan hämmennystä, haju, maku, tapahtuma, ääni, käytös tai näiden yhdistelmä. Elämyksellisyys voi olla myös henkilökohtaisesti kuriirin toimesta ovelle toimitettu kiitos hyvän tapaamisen jälkeen. Se voi olla täysin odottamattomassa asiayhteydessä tarjottu hetkeen sidottu yllätys.

Elämyksellisyys ei katso toimialaan. Se toimii kaikilla toimialoille, kunhan soveltamisessa ja suunnittelussa muistaa Elämyskolmiossakin mainitun aitouden. IT-alan yrityksen osalta elämyksellisyys voi korostua oman kilpailuedun poikkeuksellisella esiin tuonnilla vaikka niin, että ajoissa toimitettu projekti juhlistetaan aina erityisesti esimerkiksi shampanjapullolla asiakkaan projektipäällikölle, koska alalla on yleisempää että projekti on myöhässä kuin ajoissa.

Hyviä markkinoinnissa käytettyjä esimerkkejä ovat esimerkiksi flashmobit, joista nähtiin esimerkki myös kotimaisessa vaalimarkkinoinnissa. Toisenlainen, klassinen esimerkki flashmobista löytyy täältä.

Mielenkiintoisia esimerkkejä, missä elämyksellisyyttä on sovellettu tuotesuunnittelussa ja myymäläympäristöissä ovat esimerkiksi kotimainen saippuakauppa LUSH, Jelly Belly -karamellit tai vaikkapa Lontoossa sijaitseva Hamley’sin lelutavaratalo, jossa leluja voi testailla ja leikkiä niillä tuntikausia keskellä riemunkiljahduksia. Jos et ole koskaan tutustunut persoonallisiin ja elämyksellisiin yöpymispaikkoihin eri puolilla maailmaa, on tämä linkki ehdottomasti käytävä tutkimassa. Lähes kaikki yritykset järjestävät joskus myös asiakastilaisuuksia. Ne ovat todellinen tilaisuus tuottaa asiakkaalle reaktioita, joita hän ei pääse muualla kokemaan.

Nykyisin kyse on yhä enemmän siitä, miten ja miksi teet, ei niinkään siitä, mitä teet. Eräs bisnesfilosofi onkin kiteyttänyt osuvasti:

“People don’t buy what you do. They buy WHY you do it.”


Tietoja sitomo

Speak Your Mind