Luottamukseen satsattu aika maksaa itsensä takaisin

Olen saanut olla mukana viime kuukausina useammassa valmennuksessa, jossa tilaaja eli näissä tapauksissa johtaja on satsannut aikaa ja vaivaa tiimin luottamuksen rakentamiseen.

Eräässä tilanteessa kyseessä oli vanha esimiestiimi, johon on tullut uusia jäseniä yrityksen kasvun myötä. Tilaaja halusi käyttää aikaa perusteelliseen kick-offiin ja tiimiyttämiseen. Eli hän ei olettanut, että tiimi toimii kuten ennenkin, jos siihen napataan lennosta uusia esimiehiä. Ihailen johtajan tajua käyttää aikaa tutustumiseen ja yhteisten toimintatapojen luomiseen.

Toisessa worksopissa olin mukana fasilitoimassa, kun rakennettiin täysin uutta tiimiä. Yhteistyön jälkeen ihmiset kommentoivat, että  luottamus, joka lyhyessa ajassa saavutettiin, päätyi tasolle jonne normaalisti päästään vuosien yhteistyön jälkeen.

Mitä näissä tilanteissa sitten teimme. Molempia workshoppeja yhdisti ihmisten eri toimintatyylien esiintuominen ja niiden kautta syvennetty keskustelu siitä millaista on hyvä tiimityö ja millaisia me ihmisinä mahdollisesti olemme. Avasimme luontaisia toimintatyylejä, jonka kautta on turvallista keskustella toimintatyylieroista, joista parhaimmillaan saadaan vahvuuksia tiimin käyttöön.

Luottamus on liima, joka syntyy toisen tuntemisesta kokonaisvaltaisesti

Tärkeää on myös tuntea toisia muutenkin, kuin vain työroolin kautta, jolloin ulkopuolisen fasilitoima tunnepitoinen tutustumisharjoitus kantaa pitkälle. Se, että ymmärtää millaisilla arvoilla jokainen ryhmän jäsen tulee mukaan; auttaa luottamuksen ja ymmärryksen rakentamisessa. Näiden pohjalta on helpompaa sopia toimivista yhteistyökäytänteistä, jotka lopulta on tällaisten workshoppien näkyväksi tekemisen osuus.

Luottamusmalli arjessa toimimiseen

Jaan tässä vielä Brene Browniin ”Braving-mallin”, jota joskus käytän keskustelujen pohjalla, erityisesti pitkään yhteistyötä tehneiden tiimien kanssa.
Boundaries – rajat; luottamus rakentuu silloin kun me pidämme selkeästi omat rajamme ja kunnioitamme toistemme rajoja.
Reliability – reliabiliteetti; luotan sinuun kun teet toistuvasti niin kuin sanot tekeväsi.
Accountability – vastuullisuus; jos mokaat, kerrot siitä minulle rehellisesti, pyydät anteeksi, ja korjaat sen mitä on korjattavissa. Jos
minä mokaan, voin kertoa siitä rehellisesti, pyytää anteeksi, ja korjata sen mitä on korjattavissa.
Vault – salaisuuksien pitäminen; pidämme toistemme salaisuudet, ja näen
sinusta, ettet kerro myöskään toisista ihmisistä asioita, jotka on sinulle luottamuksella uskottu.
Integrity – integriteetti; voin luottaa sinuun vain silloin, jos toimit
arvojesi mukaisesti ja rohkaiset minua samaan.
Non-judgment – tuomitsemattomuus; voin olla heikko ja hajalla ja pyytää apua ilman, että tuomitset minua siitä, ja sinä voit olla heikko ja hajalla ja pyytää apua ilman pelkoa siitä, että minä tuomitsen sinua.
Generosity – paras mahdollinen tulkinta; tulkitset tekojani, sanojani ja aikomuksiani parhaan mahdollisen tulkinnan mukaan ja tarkistat tulkintasi suoraan minulta.

Luottamukseen ja tutustumiseen satsattu aika maksaa itsensä takaisin – kuten esimerkiksi:

  • Vähemmän vääriä tulkintoja toisten toiminnasta – tunnekuorma kevenee ja on helpompaa puhua vaikeista asioista
  • Toisten osaamista on helpompi hyödyntää yhteistyössä
  • Töissä on hauskempaa, se sitouttaa
  • Ihmiset uskaltavat tuoda kehitettäviä asioita nopeammin esiin
  • Palautetta on helpompi antaa ja vastaanottaa

 

_63u9253

Kirjoittaja Nina Rinne on Sitomon perustaja ja valmentaja

JAA