Blogi

Täältä voit lukaista tuoreita ajatuksiamme ja valmennuksissa heränneitä näkökulmia. Samoin voit mieluusti vinkata uusista juttuideoista!

Harhaiset johtajat ottavat vääriä riskejä

Sain kimmokkeen kirjoittaa tästä aiheesta valmennuksessa, jossa pohdimme erään toimialan muutoksia joita teknologinen kehitys sille aiheuttaa. Eräs osallistujista sanoi, että tuntuu ahdistavalta, kun ei osaa ajatella uusia ajatuksia eikä näe eteensä. Ihastuin hänen sanoihinsa, koska hän yritti katsoa eteensä ja oli selvästi valmis omaksumaan uutta, mutta puki sanoiksi hienosti tunteen opin kynnyksellä. Me elämme teknologisen … Jatka lukemista Harhaiset johtajat ottavat vääriä riskejä

Tiedätkö mitä yksi paskiainen maksaa yrityksellesi?

Robert I. Sutton kirjoitti 2007 kirjan ”The No Asshole Rule”; miten toimia työpaikan kiusaajien, paskiaisten, moukkien, millä nimellä halutaankaan kutsua, kanssa. Sutton lanseerasi uuden mittarin, TCA:n; Total Cost of Assholes eli vapaasti käännettynä ”yhden paskiaisen kustannus yrityksellesi”. Kirjassa hän osoittaa miten yhden ihmisen toimien seurauksien korjaaminen maksaa noin 160.000 taalaa vuodessa. MISTÄ TUNNISTAA PASKIAISEN? Mistä … Jatka lukemista Tiedätkö mitä yksi paskiainen maksaa yrityksellesi?

Ota maailman murros haltuun ja menesty

Me elämme isoa murroksen aikaa. Nykyaikaa on verrattu teollistumisen vaikutuksiin yhteiskunnassa ja taloudessa. Kun joskus ihmiskuntana katsomme taaksepäin, tajuamme miten ison murroksen läpi tulimme. Yksilöinä saatamme kokea jotkut murroksesta aiheutuvat seuraukset yllättävinä. Toiset sopeutuvat uuteen maailmaan paremmin ja nopeammin kuin toiset. Ajattelin kerätä kuulemiani viisauksia itsellenikin muistiin miten muutoksesta selviää ja miten muutos lopulta kääntyy … Jatka lukemista Ota maailman murros haltuun ja menesty

Pienet päätökset asiakaspalvelussa maksavat paljon

Olen käyttänyt Tampereen keskustan alueen palveluita päiväaikaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Olen äitiyslomalla ja puuhailen. Tartun herkemmin verkon ja suorapostin tarjouksiin ja ampaisen hyökkäysvaunun kanssa liikkeelle. Liikun siis lähes aina rattaiden kanssa. Joissain paikoissa käyn jopa kymmeniä kertoja kuukauden aikana, joten otanta palvelun laadusta osana asiakaskokemusta alkaa olla muutakin kuin mututuntumaa. SE ON PIENESTÄ KIINNI? … Jatka lukemista Pienet päätökset asiakaspalvelussa maksavat paljon

Kateus

Selaan talouslehteä, pysähdyn tuttujen kasvojen äärelle ja luen tekstiä. Siirryn kuitenkin eteenpäin liian nopeasti. Luen toista juttua ja pysähdyn. Miksi äskeinen hyvä fiilis katosi? Nyt tuntuu levottomalta ja lievästi ahdistaa. Mikä tämä tunne on? Miksi en halunnut kohdata jutun tarinaa. Mikä korventaa? – Kateus. Edellinen juttu kuvasi erään kasvuyhtiön tarinaa ja menestystä. Me olemme mahdollisesti … Jatka lukemista Kateus

Kuluttaako työ kaikki voimavarasi? – Lue tämä

Päädyin aamulla työeläkevakuutusyhtiö Elon sivuille ja klikkasin auki kirjoituksen otsikolla 7 vinkkiä työkykyä tukevaan vapaa-aikaan. Ehkä hiukan suivaannuin, koska tulkitsin tekstiä kontekstin unohtaen siten, että vapaa-ajan pitää palvella työtä. Ikäänkuin nuo 7 asiaa eivät olisi tärkeitä itseisarvona. Työhyvinvointi on jokaisen omalla vastuulla, ja niin on myös vapaa-ajan hyvinvointi ja koko elämän hyvinvointi. Siitä innostuneena päätin … Jatka lukemista Kuluttaako työ kaikki voimavarasi? – Lue tämä

Neurotiede uudistaa johtamisen

On hienoa kuinka neurotiede on kehittynyt viime vuosina ja sitä on popularisoitu siten, että asiaan syvemmin vihkiytymättömät voivat hyödyntää perusasioita johtamisessa  ja vuorovaikutuksen ymmärtämisessä. Monet käyttäytymisemme taustalla olevat toiminnot tulevat ymmärrettävämmiksi, kun ”käyttöjärjestelmämme” toiminnot avautuvat. En nyt tarkoita, että meistä jokaisen pitäisi olla neurotieteilijä. Tarvitseeko rekkakuskin ymmärtää miten rekan moottori toimii? Se kyllä voi auttaa … Jatka lukemista Neurotiede uudistaa johtamisen

Empatia on johtamisen uusi musta

Olen lueskellut viime aikoina lukemattomia tutkimuksia ja artikkeleita johtamisen vaikutuksista työntekijöiden kokemaan työtyytyväisyyteen, motivaatioon ja niiden vaikutuksista työn tuottavuuteen. JOHTAJIEN KOMMUNIKAATIO TYÖPAIKOILLA ON PARANTUNUT NELJÄSSÄ VUOSIKYMMENESSÄ Tutkimuksissa näkyy neljän vuosikymmenen ajalta selvä trendi kuinka työtyytyväisyys on lisääntynyt ja kommunikaatio työpaikoilla parantunut. Tietenkään kaikki tutkimukset eivät ole täysin vertailukelpoisia, mutta niitäkin löytyy jenkkilästä kuitenkin useita. Tutkimuksista … Jatka lukemista Empatia on johtamisen uusi musta

Tieto on valtaa vain jos sitä hankkii

Kaveri linkkasi minulle erään seminaaripätkän. Aivan tappo kamaa. Sain puolessa tunnissa faktaa kivijalkakaupan kehittymisestä ja analyysin koko kaupanalan tulevaisuudesta. Tajusin miten oma käyttäytymiseni oli ostajana muuttunut, tiedostin miksi olin vaihtanut yrityksiä joilta olin ostanut 2000 luvulla. Kannoin rahani täysin eri puljuille nyt 2010 luvulla. Nämä yritykset olivat ymmärtäneet käyttäytymiseni muutoksen. Nämä yritykset olivat hankkineet tietoa … Jatka lukemista Tieto on valtaa vain jos sitä hankkii

Etkö rakasta itseäsi?

Kun pystyin näkemään asiat kauempaa, tajusin, että en taidakaan pitää itsestäni hirveän paljon. Niin paljon kurmuutin itseäni pitkillä työpäivillä, vähillä yöunilla sekä jatkuvalla stressaamisella töistä. Voisiko elämä olla toisenlaista? Voisiko se olla ei välttämättä nyt täysin helppoa, mutta ainakin miellyttävämpää? Ja olinko lopulta ollut ollenkaan onnellinen viimeisen kahden vuoden aikana, vaikka niin olin kuvitellut? Kriisi … Jatka lukemista Etkö rakasta itseäsi?