Kolumni myynnistä

Kuluneen viikkoni otsikoksi voisi laittaa ”myynti koskettaa kaikkia ja kaikkea”. Olen viikon aikana jaotellut liidejä, palkannut yhteyspäällikköä myyntikärjellä, ostanut etämyyntiä ja liidejä, sparrannut myyjiä, myynyt itse, minua on myyty ja minulle on myyty. Olen keskustellut myynnistä, miten joku ei ole ”yhtään myyjä” ja toinen myisi vaikka mummonsa.

Olen keskustellut riittääkö myynnin määritelmäksi, että jossain vaiheessa syntyy kauppa. Vaikuttaminen ja vaikuttuminen voivat tapahtua kaukana menneessä ennen kaupan syntyä. Toinen kalastaa sitä unelma-asiakasta tietoisesti vuosikausia.

Viikon parhaat myyntini ovat syntyneet toisten tekeminä. Tai siten, että olen auttanut toisia ihmisiä ja he ovat myyneet palveluitani vaikuttuneena eteenpäin. Itse olen sen kummempia tiedostamatta innostuneena selittänyt miten toinen valmentaja tekee aina loistavaa työtä ja myynyt hänet näin kollegalle, joka möi häntä eteenpäin. Ihminen vaikuttuu helpommin ihmisestä, johon jo muutenkin luottaa.

”En kai minä kylmäsoittoja joudu tekemään”

Myynnin maailmassa kuulee miten eri ihmiset nauttivat myynnin eri vaiheista. Eräs kertoi tällä viikolla rakastavansa myynnin alkupäätä, mutta sitten kun ensimmäinen kauppa on tehty lopahtaa into. Asiakkuuden hoitaminen ja KAMina toimiminen tuntuu liian hitaalta ja jatkuvalta paikallaan ololta. Sitten taas eräs kysyi tällä viikolla, että en kai minä joudu kylmäsoittoja tekemään. Toinen taas pitää koko myyntityötä ihmisten kanssa toimimisena ja yhtä luonnollisena, kuin hengittämistä eikä edes mieti siinä olevan mitään kummallista. Sellainen pitää tätä tekstiäkin itselleen tarpeettomana, ehkä vain väylänä ymmärtää toisia.

Myynti, jos mikä antaa välineet tutkailla omia uskomuksia, pelkoja ja maailmankuvaa. Siitä saa aina jutun juurta ihmisten kanssa. Myyminen on värikäs maailma, jossa mikään ei ole koskaan valmista. Sen otsikon alle mahtuu loputonta oppimista, riemukkaita hetkiä, upeita kohtaamisia, palvelemista, auttamista, pettymyksiä ja pelkojen kohtaamisia.

Myyjä jumalan armosta

Parhaat myyjät joita olen koskaan tavannut rakentavat myyntiään hyvin tietoisesti ja tekevät sitä sydämellään. Heillä on selkeät tavoitteet ja he ymmärtävät miten saavuttaa asiakkaiden luottamus. He osaavat epäsuoran vaikuttamisen taidon ja käyttävät tarvittaessa vahvaa tahtoaan tehdäkseen hyvää työtä.

Myynti herättää suuressa osassa ihmisiä tunteita suuntaan, jos toiseen. Jos myynnistä on suppea käsitys tyrkyttämisenä, sen tekeminen aiheuttaa häpeää; koska siihen liittyy ajatus ”mitä muut minusta ajattelee”. Jos uskomusmaailma ei riitä sanomaan, että ”olen hyvä” tai ”palvelumme on hyvä, haluatko kokeilla”, sen tekeminen aiheuttaa häpeää. Onnistuneet kaupat tuovat voittaja fiiliksiä, riemun ja onnistumisen tunteita, Kekseliäät ratkaisut löytää, hankkia ja vakuuttaa asiakas antaa elämää suurempaa innostusta. Palvelusten tekeminen ja auttaminen matkalla antaa suurta tyydytystä ja mielihyvää.

Kaikki tekeminen tähtää myyntiin ja asiakkaan pitämiseen

Olisi hyödyllistä, jos kaikki organisaatiossa ymmärtäisivät miten oma tekeminen vaikuttaa asiakkaan kokemukseen ja myyntitapahtumaan. Siihen kuitenkin kaikki tähtää. Vaikka jonkun vastuulla olisi ostaa verhot toimistolle, niin se vaikuttaa työntekijöiden viihtymiseen, se taas fiilikseen ja se lopulta tunnelmaan tehdä asioita asiakkaan eteen.

Myymistä voi kuorruttaa paremmaksi palveluksi, asiakkaiden hyvänä pitämiseksi, yhteydenpidoksi tai miksi vain. Voidaanko aina välillä kuitenkin puhua siitä myös myymisensä. Viikon paras hetki oli, kun uusi kumppanimme Veera Matilainen sanoi, että ”mä olen sellainen myyntitykki, että möisin vaikka mummoni. Rakastan myyntiä.”

Kaupallista tulevaa viikkoa!

_63u9253
Kuva: Propaganda, Kari Jokinen

Nina Rinne, Sitomon perustaja ja valmentaja – On loputtoman utelias ihmisten välisille ja ihmisten pään sisäisille ilmiöille

JAA