Etämyyntiä, Espanjaa ja Elisaa

”Piipitys herättää minut, vilkaisen kelloa 6.20. Ylös, ulos ja lenkille. Saan lapset koulutielle varttia vaille kahdeksan ja istahdan keittiönpöydän ääreen kahvikupin kanssa. Viikkopalaveri alkaa kahdeksalta, melkein kaikki ovat ajoissa. Tiimimme vetäjä suosii aamupalaverin vetämistä etänä, jotta toimistolle tulijoiden ei tarvitse istua aamuruuhkassa.

Lähden yhdeksältä ajelemaan konttorille, ohitustie vetää nyt paljon paremmin ja olen vartissa paikalla. Huomaan lempineukkarini olevan vapaana ja sujahdan sinne, klikkaan kännykkäni verkkoon ja etukäteen ohjelmoimani musiikki alkaa soida neuvottelutilan kaiuttimista. Huomaan kollegan lasiseinän takana ja vilkutan iloisesti. Hän näyttelee syömisliikkeitä ja näytän kelloa ja nyökkään. Teen sormillani numeron 11. Lounas sovittu.

Lähden tilasta valmisteltuani esityksen asiakkaalle sekä opiskeltuani uuden tehtäväni prosesseja avoimessa oppimisympäristössä. Avoimessa siksi, että meillä kaikki kehittävät sitä jatkuvasti. Jätin sinne muutaman kysymyksen kollegoilleni, joita heräsi vastatessani loppukokeeseen.

Kello on varttia vaille yksitoista ja päätän käydä ”torilla”. Tila on iso viihtyisä sisäaula, jossa voi halunsa mukaan venytellä puolapuissa, kepeillä tai kuminauhoilla, pelata biljardia tai vain kahvitella. Päätän tehdä sarjan venytyksiä ja kuminauhajumppaa ennen lounasta.

Työtoverini pyyhältää kirjastosta eli hiljaisesta työtilasta luokseni ja sanoo saaneensa esityksensä asiakkaalle ennätysajassa valmiiksi ilman keskeytyksiä. Kävelemme oikealle torille lounaalle. Ystävä kertoo lähtevänsä seuraavalla viikolla Espanjaan kuukaudeksi perheen kanssa. Mies pitää vuosilomansa näin syksyllä. Ystäväni tekee kuukaudesta kolme viikkoa etänä, mies ja lapset ovat tottuneet siihen, että päiväaikaan äiti on usein palavereissa tai istuu varjoisalla patiolla hommissa. Mutta kuulemma jo kolmas vuosi samaa kokemusta takana, on ihana imeä aurinkoa ja lämpöä talvea varten, kun Suomessa jo pimenee ja kylmenee. Työtkin sujuvat joutuisammin, kuin konttorilla.

Lounaan jälkeen menen poikkeamaan etämyyntitiimin jutulla ja kyselen uusista tapaamisista, joita kalenteriini on sovittu etänä vedettäväksi. Olen haltioissani tiimin toimeliaisuudesta ja kyvystä seuloa tehokkaasti potentiaalisista asiakkaista minulle juuri ne oikeat. Aiemmin etämyynti ajatukselle naureskeltiin, nyt se on arkipäivää.”

Tämä tarina on fiktiota, mutta melkein jonkun elämää. Eikä edes vielä kauhean ”digiä”, mutta edelleenkin iso osa näistä jutuista ei mahdollistu vanhan kulttuuriin hirttäessä kiinni. Vaikka kaikki olisi mahdollista.

Vierailulla Elisalla

Minulla oli ilo käydä menneellä viikolla vierailulla yrityksessä, jossa aidosti ympäristö ja työkalut tukivat nykyaikaista työntekoa. Kuljin isäntäni perässä kuunnellen, kuinka hän sujuvasti siteerasi edesmennyttä Peter Druckeria: ”Tulevaisuuden tietotyön resurssi on ihmisten korvien välissä ja ihmisestä on pidettävä huolta. On mahdollistettava ajasta ja paikasta riippumaton työ.”

Kulttuuri sekä työkalut mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman työn

Yrityksen ympäristö ja työkalut mahdollistivat aidosti ajasta ja paikasta riippumattoman työnteon, sekä sellaisen kulttuurin synnyn, jossa ihmiset osaavat opetella uusia ja toimivampia työtapoja. Remontin myötä tilojen käyttöaste on parantunut huikaisevasti, kuitenkin siten, että myös ihmisten työhyvinvointi on parantunut.

Konkreettisesti työkalut työntekoon olivat kunnossa, etäyhteydet toimivat jokaisella, fyysisen työpaikan mahdollisuudet valita itselle sopivin ympäristö ja työkalut olivat erittäin monipuoliset. Uuden työn mallia mitattiin mm. etäpalaverien lukumäärällä, joita kertyi  Elisan väelle 211.000kpl vuodessa. Etätyöpäiviä Tampereen konttorin ihmisille keskimäärin 70kpl per hlö vuodessa.

Aika vierailulle oli rajallinen ja olisin palavasti halunnut vielä kuulla miten tekemisen laatu varmistetaan ja jatkuva oppiminen, tietenkin koska olen valmentaja ja myyn lisäksi henkilöstön kehittämisen tehostamista erilaisten digitaalisten välineiden avulla.

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Isäntänäni toimi aluejohtaja Rauno Vänni.

Etämyyntiä konsultoi ja kehittää eteenpäin Suomessa Antti Seppälä ja Julma Consulting www.julmaconsulting.fi.

Nina Fazer

Nina Rinne, Sitomon perustaja ja valmentaja – On loputtoman utelias ihmisten välisille ja ihmisten pään sisäisille ilmiöille

JAA